Yrityksen, tuotteen tai palvelun nimeäminen voi olla haastavaa, kun jo vuonna 2016 rekisteröityjä nimiä oli yli 2,5 miljoonaa. Nimen valitseminen ja suojeleminen vaatii niin luovuutta kuin hallinnollisia taitojakin.
Brändiasiantuntija Alina Wheeler kuvaa hyvää nimeä seuraavasti: ”Oikea nimi on ajaton, uupumaton, helppo sanoa ja muistaa; se tarkoittaa brändille jotakin sekä helpottaa sen laajenemista. Sen lisäksi se näyttää hyvältä sähköpostissa kuten myös logossa.” [1]
Hyvän nimen keksiminen näillä kriteereillä on siis aika työlästä.
Nimeämiskeinoja on brändille monia, kuten perustajan mukaan nimeäminen, kielikuva, kuvaileva, lyhenne, kokonaan keksitty tai monen näiden yhdistelmä.
Perustajan nimen mukaan nimettyjä brändejä ovat esimerkiksi Levi’s, Adidas ja Louis Vuitton. Kuvaileva nimi yksinkertaisesti kuvailee, mitä yritys tekee ja tällaisia on mm. Hotels.com ja Toys R us. Lyhenne nimenä on käytössä etenkin B2B kauppaa käyvissä yrityksissä. Lyhennettä nimessä käyttää esimerkiksi IBM, NASA ja BMW. Kokonaan keksittyjä sanoja yrityksen nimenä käyttää esimerkiksi Google, Pepsi ja Twitter.
Monet maailman suurimmista brändeistä käyttää nimessä sanoja, jotka eivät liity yrityksen toimintaan mitenkään. Näitä on esimerkiksi Apple, Nike ja Amazon.
Kuten olettaa saattaa, yksinkertaiset sanat ovat helpompi lausua ja muistaa. Pörssiä avatessa yritykset, joilla on yksinkertaiset nimet myyvät alussa paremmin (tämä kuitenkin tasoittuu ajan kanssa). Pidemmällä juoksulla etua kuitenkin on. Myös Sveitsiläisen tutkimus osoitti, että sijoittajat uskovat sujuvampien nimien, kuten Emmi, Swissfirst tai Comet tuottavan enemmän voittoa kuin yritykset, joilla on kankeat nimet kuten Geberit tai Ypsomed.[2]
Kun yrityksellä on useampi perustaja, voi tuntua luontevalta napata jokaiselta nimestä kirjain mukavaksi yhdistelmäksi. Tällaiset satunnaiset kirjainyhdistelmät on yleensä vaikeita muistaa ja lausua. Poikkeuksena tietysti, jos yhdistelmäksi saadaan esimerkiksi ABBA.
Bändin nimi kannattaa aina tarkistaa muilla kielillä, ettei kiusallisia tai jopa loukkaavia tilanteita synny. Hyviä tapoja tarkistaa nimi on ensimmäisenä googlettaa se ja selvittää, mitä sieltä löytyy. Tämän jälkeen kääntäjä on hyvä paikka katsoa, tuleeko “tunnista kieli” ominaisuudella mitään esiin. Myös näistä sivuista, kuten https://logos.it/ ja https://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Main_Page voi tarkistaa sanan tilanteen.
Domaineja on varattuna monin verroin enemmän kuin yrityksiä, joka vaikeuttaa omayritys.fi domainin saamista. Yrityksen nimeämistä ei kannata siis lähteä domain edellä miettimään. Se on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Domaineja on myynnissä lukemattomia määriä, mutta omayritys.fi nimen saaminen voi olla kallista ja vaivalloista. Jos nyt haluaisin ostaa klobo.com domainin, sen saisi kevyeeseen 2495 dollarin hintaan.
Onneksi internet on tullut siihen pisteeseen, ettei kukaan enää katso domaineja. Ihmiset hakevat yrityksesi nimeä ja hakukoneoptimoituna se löytyy nopeasti. Kun sivulla on kertaalleen käyty, osaa selain ehdottaa samaa sivua uudelleen. Yleensä domainia ei siis tarvitse kirjoittaa ollenkaan. Nimeämis-studio A Hundred monkeysin Ben Wais tiivistää tilanteen hyvin:
“Domain on ennemmin yrityksen katuosoite kuin näyteikkuna. Tarkistat kyllä osoitteen, mutta oikeasti tarkistat näyteikkunan, kävelet sisään ja katsot, onko tämä todella etsimäsi paikka.”[3]
Kirjoita vain tekoälylle millainen brändisi on ja saat valmiin brändin nimen? Joo, ja ei. Tekoäly pystyy kyllä antamaan kysymykseesi vastauksen, mutta se ei tarkoita vastauksen olevan oikea tai hyvä. Tekoäly, kuten ChatGPT on hyvä tiedonhakuohjelma, mutta se ei kykene luoviin ratkaisuihin. Näin ollen se ei ole kovin kykeneväinen nimeämään brändiä. Ainakaan vielä.
Uniikkeja sanoja voi hyvin etsiä esimerkiksi sanakirjoista, mutta mikään ei lyö tuiki tavallisia kirjoja. Kun lähdin miettimään nimeä yritykselleni, tiesin haluavani jotain perinteistä suomenkielen omaa sanastoa. Selasin esimerkiksi Kalevalan, jossa oli liuta uniikkeja suomalaisia sanoja, muttei sieltä kuitenkaan löytynyt oikeaa. Päädyin selaamaan myös etymologista sanakirjaa, josta löytyi todella paljon suomalaisen eri murteiden ja slangien sanojen merkityksiä. Täältä löytyi myös Klobo, joka tarkoittaa päätä stadin slangilla.
globo (1900–) ’pää’, rinn. klobo, klopo, lopo, globa
< ven golová ’pää’; on verrattu myös ru sanaan glob ’maapallo’, lat globus ’pallo’.