Hyvän logon tunnusmerkit

Kirjoittaja Juhani Räty
29 syys, 2023

Aiheena ,

Logo, joka yrityksen timantti, joka laitetaan aivan joka paikkaan ja mahdollisimman isolla. Ihan nopeasti logosta: logo, eli tunnus koostuu tyypilliesti logotyypistä eli tekstiosasta ja symbolista. Joskus käytössä on vain tekstiosa tai pelkkä symboli. Käytetään nyt kuitenkin tutumpaa sanaa logo kaikista tunnuksista, logotyypeistä ja symboleista. Tiivistin 5 kohdan listan asioista, jotka mielestäni (ja monen muun mielestä) ovat tyypillisiä hyvälle logolle.

Yksinkertainen

Logon yksinkertaisuutta ei voi tarpeeksi korostaa. Hyvää logoa pystyy käyttämään joka koossa, ilman, että se menettää tunnistettavuutta. Logon ei tarvitse kuvata kirjaimellisesti sitä, mitä yritys tekee. Logon tarkoitus on identifioida eikä kertoa, mitä yritys tekee. Hyvä logo on niin yksinkertainen, että esikouluikäinen pystyy piirtämään sen ilman apu. Logo on siis valmis, kun siinä ei ole enää mitään pois otettavaa.

vasen: Freepik.com, oikea: Domino’s Pizza, 1000logos.net

Tunnistettava ja helppo muistaa

Logo pitää olla pystyä tunnistamaan pienessäkin koossa. Mitä yksinkertaisempi logo on, sitä helpompi se on tunnistaa sekä muistaa. Jos logo on liian geneerinen, vaikeuttaa se tunnistettavuutta. Sen on erotuttava kilpailijoista, eikä sitä saa sekoittaa muihin tunnistettaviin logoihin.

logo.com

Ajaton

Se mikä trendaa tänään, ei trendaa enää muutaman vuoden päästä. Nyt kivalta näyttävät fontit voivat näyttää oudolta jo muutaman vuoden kuluttua. Logoa, joka kestäisi aikaa vuosisatoja on lähes mahdotonta tehdä. On kuitenkin hyvä pitää pitkä tähtäin mielessä, ettei brändi uudistuksia tarvitse tehdä muutaman vuoden välein.

Osoitettu kohdeyleisölle

Hyvästä logosta pystyy aistimaan, kenelle se on kohdennettu. Kuntosalien logot ovat urheilullisia ja leikkipaikkojen logot taas lapsekkaita. Hyvä värimaailma ja typografia tukee logon kohdentamista ja auttaa oikean mielikuvan luomista.

Luettavuus

Se, että logosta saa selvää, luulisi olevan ykkösprioriteetti. Niin ei kuitenkaan aina ole ja vastaan tulee edelleen logoja, joista joutuu miettimään, että mitä ihmettä tuossa lukee. Myös ajat muuttuvat ja se on otettava huomioon logoissa. Viimeisimpänä Johnson & Johnson päivitti logoaan luettavammaksi myös niille, jotka eivät ole enää opetellut kaunokirjoitusta koulussa.

1000logos.net

Lopuksi

Keskitie on suunnitella tunnus, joka on tarpeeksi erottuva ja tarpeeksi yksinkertainen. Logo kannattaa aina tilata ammattilaiselta, joka pystyy toteuttamaan juuri yrityksen tarpeisiin soveltuvan kokonaisuuden. Vaikka logo onkin vain osa yrityksen visuaalista identiteettiä, se on yleensä näkyvin kontakti kuluttajan ja yrityksen välillä. Alla vielä muutamia mielestäni onnistuneita logoja vuosien varrelta.

IBM (eye bee m), McDonald’s, The North Face, S-ryhmä, National Geographic, Apple

Lähteitä ja hyviä linkkejä

Muuta luettavaa

Kaikki kirjoitukset →

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat tiedon uusimmista artikkeleista. Muuta sinne ei pommiteta.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram