Logo, joka yrityksen timantti, joka laitetaan aivan joka paikkaan ja mahdollisimman isolla. Ihan nopeasti logosta: logo, eli tunnus koostuu tyypilliesti logotyypistä eli tekstiosasta ja symbolista. Joskus käytössä on vain tekstiosa tai pelkkä symboli. Käytetään nyt kuitenkin tutumpaa sanaa logo kaikista tunnuksista, logotyypeistä ja symboleista. Tiivistin 5 kohdan listan asioista, jotka mielestäni (ja monen muun mielestä) ovat tyypillisiä hyvälle logolle.
Logon yksinkertaisuutta ei voi tarpeeksi korostaa. Hyvää logoa pystyy käyttämään joka koossa, ilman, että se menettää tunnistettavuutta. Logon ei tarvitse kuvata kirjaimellisesti sitä, mitä yritys tekee. Logon tarkoitus on identifioida eikä kertoa, mitä yritys tekee. Hyvä logo on niin yksinkertainen, että esikouluikäinen pystyy piirtämään sen ilman apu. Logo on siis valmis, kun siinä ei ole enää mitään pois otettavaa.
vasen: Freepik.com, oikea: Domino’s Pizza, 1000logos.net
Logo pitää olla pystyä tunnistamaan pienessäkin koossa. Mitä yksinkertaisempi logo on, sitä helpompi se on tunnistaa sekä muistaa. Jos logo on liian geneerinen, vaikeuttaa se tunnistettavuutta. Sen on erotuttava kilpailijoista, eikä sitä saa sekoittaa muihin tunnistettaviin logoihin.
Se mikä trendaa tänään, ei trendaa enää muutaman vuoden päästä. Nyt kivalta näyttävät fontit voivat näyttää oudolta jo muutaman vuoden kuluttua. Logoa, joka kestäisi aikaa vuosisatoja on lähes mahdotonta tehdä. On kuitenkin hyvä pitää pitkä tähtäin mielessä, ettei brändi uudistuksia tarvitse tehdä muutaman vuoden välein.
Hyvästä logosta pystyy aistimaan, kenelle se on kohdennettu. Kuntosalien logot ovat urheilullisia ja leikkipaikkojen logot taas lapsekkaita. Hyvä värimaailma ja typografia tukee logon kohdentamista ja auttaa oikean mielikuvan luomista.
Se, että logosta saa selvää, luulisi olevan ykkösprioriteetti. Niin ei kuitenkaan aina ole ja vastaan tulee edelleen logoja, joista joutuu miettimään, että mitä ihmettä tuossa lukee. Myös ajat muuttuvat ja se on otettava huomioon logoissa. Viimeisimpänä Johnson & Johnson päivitti logoaan luettavammaksi myös niille, jotka eivät ole enää opetellut kaunokirjoitusta koulussa.
Keskitie on suunnitella tunnus, joka on tarpeeksi erottuva ja tarpeeksi yksinkertainen. Logo kannattaa aina tilata ammattilaiselta, joka pystyy toteuttamaan juuri yrityksen tarpeisiin soveltuvan kokonaisuuden. Vaikka logo onkin vain osa yrityksen visuaalista identiteettiä, se on yleensä näkyvin kontakti kuluttajan ja yrityksen välillä. Alla vielä muutamia mielestäni onnistuneita logoja vuosien varrelta.
IBM (eye bee m), McDonald’s, The North Face, S-ryhmä, National Geographic, Apple